tisdag 16 december 2008

Domedagande....

Sitter med en Caol Ila från Scottish Malt Whisky Society, suverän lagring, jag funderar på vad finanskrisen ska få för inverkan på Whisky-volymerna. Oftast betyder en lågkonjunktur att alkoholismen ökar, men det är väl knappast Maltwhisky man dricker då.... Gissar snarare på fulsprit. En inte allt för kvalificerad gissning är väl att även Maltwhisky kommer att tappa volymer, likväl som bilar och annat. Kanske blended kommer att klara sig hyggligt, men.... Hur ska det gå med alla nystartade destillerier, inte minst här i Sverige där flera ligger i startgroparna, t.ex. Box eller Grythyttan, de jagar ju fortfarande finansiärer. Hven har ju startat pannorna, men de ska ju lagras och det som ska ge mat på bordet under tiden är ju deras konferensverksamhet, som alldeles säkert kommer att minska. Usch, jag känner mig lite som en domedagsprofet, men jag är övertygad om att det kommer att blir problem för Whiskyindustrin....tyvärr.
Tack o lov finns ju ändå glädjeämnen, i alla fall för mig själv. Två resor till Skottland finns redan inbokade till nästa år, första veckan i april, men då blir det mest runt Edinburgh, sedan i mitten av augusti, då blir det en vända för att se Edinburgh Tattoo och om tiden räcker till blir det en sväng till Yttre Hebriderna, bl.a. med ett besök på Isle of Lewis och Abhainn Dearg Destillery, ska bli spännade, hoppas de klarar krisen....Frågetecknet i resandet blir augustiresan, april är det flyg som gäller, men vill helst åka MC, men nu har de ju t.o.m. lagt ned färjeförbindelsen från Norge och åka från Esbjerg i Danmark till södra England känns inte så lockande.... Äsch, jag tröstar mig med en Caol Ila till... Slántie

Inga kommentarer: